Patulele uitzendingen

Patulele | 13 november 2022

Patulele van november staat in het teken van creatieve ondernemers die hun culturele achtergrond inzetten als inspiratie voor hun producten/producties om zich te onderscheiden.

Daddy Renleo, webdesigner Kapaz Cotton & Moods * Renate Voorhorst, eigenaar textielprintbedrijf One Feeling Prints

Daddy Renleo is de bedenker achter Kapaz. De designs voor de bamboesjaals en wanddoeken komen uit zijn creatieve brein. Renate Voorhorst is het gezicht achter het printwerk van Kapaz en haar eigen lijn Dutch Minies. Zij bedient de printers en leidt het proces tot aan het naaiatelier. De nieuwste Tenun collectie voor de bamboesjaals is geïnspireerd door weefsels van Tanimbar. Renate en Daddy zijn neef en nicht van elkaar en werken samen op het  creatieve vlak. Hun roots liggen op de Kei-eilanden. One Feeling Prints, haar textielbedrijf dat alleen met natuurlijke stoffen werkt zoals katoen, viscose en zijde, verricht niet alleen printwerk voor Kapaz maar werkt voor meerdere klanten waaronder de Efteling. De in het oog springende wanddoeken met unieke prints voor de woonkamer, hal, slaapkamer, kantoor of andere binnenruimtes zijn gemaakt van foto’s uit de eigen fotocollectie tijdens hun vele reizen voor de textielindustrie (o.m. Brazilië, Maluku). Printmoods is het verkoopkanaal van Kapaz en staat ook op Molukse events. Patulele is benieuwd naar de achterliggende designs en de verhalen die er bij horen.
https://kapaz.nl/
KAPAZ bamboesjaal – cotton & moods – YouTube
Wall hangings TeteRuga (turtle) – KAPAZ cotton & moods – YouTube
https://printmoods.nl/
https://onefeelingprints.com/
https://dutchminies.com/
Dutch Minies – Designed & Made in Holland | Hydrofiel Textiel – YouTube

Filmmakers Alexander Moust en Sander Francken over IDFA

Amsterdam is weer het tehuis voor IDFA, het grootste filmdocumentaire festival ter wereld. De 35ste editie van het festival vindt plaats van 9 t/m 20 november 2022 met films en talks in de filmzalen en immersieve en interactieve installaties door heel Amsterdam. Er worden zo’n 300 documentaires vertoond. Gesprekken met filmmakers vormen het hart van IDFA om vanuit artistiek, inhoudelijk en persoonlijk perspectief nieuwe inzichten te krijgen over de films die ze hebben gemaakt. Bij Patulele praten twee internationale filmmakers met elkaar. Niet alleen over wat er te zien is tijdens IDFA, maar ook wat er nog gemaakt gaat worden. Filmmaker, regisseur en producent Alexander Moust (Moodfilms) gaat in gesprek met gelauwerd filmmaker/regisseur Sander Francken die met zijn films en televisiedrama’s (o.a. Pleidooi) al vele prijzen en nominaties in de wacht heeft gesleept [w.o. Award of Excellence Doc Without Borders Festival, USA 2021 | Noorderkroon Beste Lange Documentaire Noordelijk Film Festival, Netherlands 2020 | Best Film Award Bangalore India 2012 | First Prize Biarritz Festival France 1998 | Gold Medal Award New York Festival USA 1995 & 1994 | Gouden Kalf Beste Regisseur TV Drama Netherlands 1993]. Alexander Moust kaart in zijn films veelal Europese migratieproblematiek aan. Een hoofdthema voor Sander Francken  is de dramatische interactie tussen (mensen uit) verschillende culturen en om tot nadenken stemmende films te maken. Hij is nu bezig aan een filmproject De Stille kracht van Kali Jompo in Indonesië dat deels gebaseerd zal zijn op het boek Silenced Voices, geschreven door Inez Hollander, over de koloniale geschiedenis van zijn familie in Nederlands-Indië.
https://www.idfa.nl/nl/
https://sanderfranckenfilm.com/
https://moonfilm.nl/
https://justpeoplefilms.com/

Helena Smit, culinair ondernemer, uitgever Rakus Magazine & organisator Indofoodtours in Den Haag  

RAKUS Magazine is een eenmalig culinair magazine over Indisch, Indonesisch, Moluks en Peranakan eten in Nederland. Rakus is Maleis voor gulzig.  Maar dan positief bedoeld. In het 144 pagina’s tellende magazine voert human interest de boventoon. Diverse interviews en achtergrondverhalen geven soms letterlijk een kijkje in de keuken en leren je vanuit verschillende invalshoeken over de cultuur er omheen. Natuurlijk ontbreken de heerlijke recepten – van zoet tot hartig – niet. Uitgever Helena Smit: “Wat voor de ‘buitenwereld’ lijkt op een pot nat, is het niet. Vanwege de bewogen geschiedenis, kijken verschillende groepen door hun eigen bril naar hun keuken. En die kijk is dus niet hetzelfde. Een magazine is bij uitstek een goed middel om juist die verhalen een plek te geven.” Helena Smit vertelt in Patulele over het ontstaan van Rakus Magazine dat vers van de pers is (8 november verschenen).
RAKUS Magazine – RAKUS Magazine https://rakusmagazine.nl/
Indofoodtours – Eating Habits https://eatinghabits.nl/indofoodtours/

 


Patulele | 16 oktober 2022

In Patulele van oktober, de Maand van Geschiedenis, staat de worsteling met het koloniale verleden centraal. Met de expositie Moederland door een collectief van kunstenaars over kunst, dekolonisatie en identiteit en De Ranchi Baby’s, een zesdelige podcast voor NPO Radio 1 en NTR over de vraag hoe Nederland, ruim zeventig jaar na dato, omgaat met het koloniale verleden.

De Ranchi Baby’s, een koloniale erfenis
Onderweg van Indonesië naar Nederland worden op stoomschip Ranchi 37 baby’s geboren. Het is 1950: Nederland heeft net de Indonesische onafhankelijkheid erkend. KNIL-militairen en hun families moesten het land in allerijl per schip verlaten. Hun families woonden vaak al generaties lang in Nederlands-Indië, maar dat bestaat niet meer. De ‘Rachibaby’s’ hebben in hun paspoorten geen geboorteland, maar een coördinaat. Het staat symbool voor de ontworteling. In het nieuwe ‘thuisland’ Nederland zijn de meeste opvarenden nog nooit geweest. Documentairemaker Joost Wilgenhof spoorde alle baby’s op, inmiddels zijn ze 72. Hij duikt in hun familiegeschiedenis en de beladen koloniale erfenis die ze van hun ouders meekregen. Waarmee zijn ze opgescheept? Ook volgt hij historicus Esther Captain, die in opdracht van de Nederlandse overheid meewerkt aan het onderzoek Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië en probeert de dekolonisatiegeschiedenis inzichtelijk te maken. Joost Wilgenhof vertelt in Patulele over zijn zoektocht naar de midden op zee geboren baby’s, hoe het allemaal begon met een foto en uitgroeide tot een project met podcast, een film, bijeenkomsten en mogelijk een boek.

https://ranchibabys.nl/
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-ranchi-babys
https://podcastluisteren.nl/pod/De-Ranchi-Babys
https://patmcast.blogspot.com/2015/04/en-we-noemen-haar-rachita.html
https://www.meerdanbabipangang.nl/ranchibabys/

Moederland: Kunst, dekolonisatie en identiteit
Wat kan de rol van Molukse, Indische en Nederlandse kunstenaars zijn op de koloniale erfenis van het nationaal verleden? Een collectief van 7 kunstenaars genaamd ‘Moederland’ organiseert een expositie rond dit thema. Ze exposeren geselecteerd werk uit hun bestaand oeuvre en nieuw werk in dialoog met elkaar. Aura op den Camp, Armando Ello, Ben Manusama, Dominique Latoel, Gijs Verschoor, Ingrid van der Hoeven en Shelley Lapré hebben een gemeenschappelijke achtergrond met de Molukken, Indonesië en het voormalig Nederlands-Indië. Met hun werk reageren ze op het koloniale verleden, de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië, de migratie van Indische Nederlanders en de overtocht van Molukkers. Ondanks de diversiteit binnen de individuele achtergrondgeschiedenis, zoeken zij verbinding bij wat ze gemeen hebben. Door welke bril en vanuit welk perspectief bekijken ze het gedeelde verleden? Hoe gaan ze er nu mee om en wat betekent dat voor de gezamenlijke toekomst?
Dominique Latoel, een van de kunstenaars verbonden aan het Moederland collectief, praat ons bij over de tentoonstelling die vanaf 29 oktober te zien is tot 27 november in Den Haag.

https://moederlandcollectief.nl/#about
https://moederlandcollectief.nl/blog
Moederland – HoezoIndo

 

 

 

 


Patulele | 18 september 2022

In Patulele vanavond staan 2 multidisciplinaire projecten centraal met een dansvoorstelling, een documentaire, een fototentoonstelling in 1 en docu-theater, symposia en een video-installatie in 1.

Kunstproject Keturunan (Nakomeling) van Cheroney Pelupessy
Wat is het gevoel dat naar boven komt als we het over onze afkomst hebben, met wortels in Indonesië, specifiek de Molukken en Nederland? In het multidisciplinaire programma KETURUNAN wordt een verhaal verteld vanuit het perspectief van een aantal nakomelingen van voorouders die een veelbewogen reis hebben doorgemaakt met betrekking tot hun relatie met Nederland.

Schermopname (1239) Cheroney-Pelupessy-foto-door-Elise-Borsboom__ScaleMaxWidthWzE0MDBd

 

Cheroney+Pelupessy